Hem Ledare Intervju Sjösäkerhet Forskning Framtidsyrken Utbildning Arbetslivet Hallå där.. Ministern Gästartiklar Arkiv
 

Det var chansen att resa världen över som lockade Lynn Sveistrup till sjöfarten. Längsta resan hittills gick med skrotbilar till Togo och Angola. Foto: Bonny Håkansson

Matrosens sång

Lynn Sveistrup är matros. Hon läste på Sjöfartsgymnasiet i Göteborg men visste egentligen inte så mycket om jobbet.

Jag tyckte att det verkade spännande, jag ville åka långt bort till stora städer och till Afrika, säger hon och skrattar för det finns faktiskt ett skäl till för valet av yrke: – Jag är väldigt morgontrött och när man är på fartyg har man ju nära till jobbet.
Hon jobbar ombord i två veckor och är två veckor hemma. Bortovaron är lite jobbig. Lynn har ett nytt förhållande och vill gärna vara hemma så mycket som möjligt.
När jag är å andra sidan är hemma, hinner jag göra väldigt mycket, säger hon.
Hon trivs bra på fartyget. Det är en liten värld där man är beroende av varandra och där kompisarna känns som en familj.
Naturligtvis är man olika bra kompis med olika människor, säger Lynn. Men stämningen är god mellan alla oss som jobbar på båten.
Framtiden då, funderar du på att läsa vidare?
Kanske men inte till befälhavare, säger Lynn. Det är för stort ansvar och för mycket pappersarbete. Hellre då till styrman.
Hon har redan hunnit med en hel del längre resor och upplevelserna har lämnat bestående minnen. Under praktiktiden jobbade hon på båtar som seglade på Birmingham, Harwich och Antwerpen. Längsta resan gick med skrotbilar till Angola och Togo.
Det var både spännande och hemskt, säger Lynn. Angola har ju varit i krig i 30 år och det syntes tydligt när man såg hur människor hade det.


6.00 Vaknar. Därefter går jag upp på bryggan.

6.45 Jag har styrningen av fartyget. 
Befälhavaren ger mig kurser som jag styr efter.

7.30 Vi lägger till. 
Jag springer ner och drar telefonkabeln i land. 
Den är förutsättningen för nästan all vår kommunikation. 
Jag sätter landgången så att passagerarna kan gå av båten. 
Sen går jag ner på däck 3 och lossar lastbilar och trailers.

8.30 Frukostdags. Sen ilastning av trailers på däck 1 och därefter däck 3. 
När vi är klara, stänger jag landgången, telefonkabeln, 
går upp på bryggan och är med när vi kör ut ur hamnen.

10.00 Styr ut ur hamn. Tar ner flaggorna, vakt på bryggan till kl 12.

12.00 Lunch. Ledig. Sover en del av tiden.

18.30 Då är vi åter i hamn och jag är med i lossning och lastning. 
På kvällen bunkrar vi vatten.

22.00 Lämnar hamn, i dag är jag vakt till 23.30. Klockan 23 väcker jag de andra, 
kaffet är klart. Sen slappnar jag av, går och lägger mig.


Annonsörer
Click!Click!Click!Click!Click!