Hem Ledare Intervju Sjösäkerhet Forskning Framtidsyrken Utbildning Arbetslivet Hallå där.. Ministern Gästartiklar Arkiv
 

Dan Sten Olsson fjärde genrationen Sten som med stenagruppen omsatte fem miljarder på sjöfart 2006. Foto: Lena Öritsland

Stena – med farfars fars recept rasslar det på!

” …I affärstidningarna står det att du aldrig har skräddarsydd kostym, inte har privatchaufför och tror att det bor en liten socialdemokrat i varje svensk …och i kvällspressen att du ligger på femte plats när det gäller att betala mest skatt i Västra Götaland…så om du kunde…”
Dan Sten Olsson gungar på sin stol i det stora kontorsrummet på femte våningen på Stena Terminalen.


Stena Bulk, Stena Fastigheter, Stena Metall… Men för den vanlige göteborgaren är Stenakoncernen mest förknippad med de stora båtarna vid Masthuggskajen. De som tar oss ut på semester för en dag. Eller med bilen ut på kontinenten.
För Dan är färjetrafiken en hjärtesak och inget som han släpper i första taget.
– Färjetrafiken är en stor del av vårt ursprung. Och det måste finnas levande båtar inne i en hamnstad.
På kontoret på femte våningen i Stena Terminalen ser det precis ut som man kan tänka sig – mörka träpaneler, ett stort konferensbord och foton på stolta skepp.
Första fartyget köpte Dans pappa – Sten Allan Olsson – innan Dan föddes. Men själva färjerederiverksamheten startades 1962 då Skagenlinjen övertogs från ett danskt rederi.
– Min farfars far tjänade ihop sina pengar på fisket på 1800-talet. Pengar som min farfar kunde köpa sin första båt för. Pappa lånade 50 000 kronor av sin far för att kunna starta det som idag är Stena Metall.

Dan själv tog över ledningen för Stena-sfären 1984, innan han fyllt 40 år, men då hade han redan gått länge i lära. Fadern lade ett stort ansvar på honom tidigt.
Pappa var stödjande men väldigt kritisk samtidigt. Men han lät mig ändå alltid göra det jag ville göra. Först uppfostrade han mig till att bli självständig, när jag sedan blev det blev han arg! Vi är nog lika. Är man engagerad har man svårt att dölja sin frustration. Min mamma är också en stark person.
2006 gjorde Stenagruppen en vinst på fem miljarder kronor före skatt.
Idag har man lagt ut beställningar på olika varv för 22 miljarder. 15 miljarder på offshore och sju miljarder på färjor.
– Så det rasslar på!
Stenakoncernen har 16 000 anställda. 6000 av dem jobbar inom färjetrafiken.
Grunden är, att varje linje, varje fartyg i princip har sitt eget resultatansvar. Delegerat affärsmannaskap är en av Dans käpphästar.
– Jag kan bara ge resurserna!
Affärsidén sedan 1939 är att starta företag från noll och sedan behålla dem. Framför allt ska man inte sälja företag som går dåligt. Tvärtom.
– Sälj av det som går bra och ta bra betalt. Det ger handlingsfrihet att arbeta med den biten som går dåligt. I slutändan måste man lösa problemen själv.
Hans eget – eller bolagets – största misslyckande var beställningen av oljeplattformen Stena Dee 1984.
– Vi hade lyckats väldigt bra på offshoresidan men investeringen på en miljard höll på att välta hela koncernen.
Man kämpade på under fem år och passade också på att börsintroducera Stena Line 1988. En aktie kostade 83 kronor.
– Då blev det rubriker!
Och resandet har gått upp och ner. Dan Olsson viker upp datorn – med barnbarnet Hedvig på startsidan – och visar dramatiska kurvor.
– 1994 tjänade vi 500 miljoner på färjetrafiken, sedan kom Estonias förlisning och allt gick käpprätt ner, 1997 lyckades vi vända till vinst, sedan kom Öresundsbron och taxfree försvann. Vid millenniumskiftet låg vi på minus 800 miljoner.
Sedan var det dags att ta tillbaks Stena från börsen 2001 och försöka vända skutan.
– Vi hade egentligen aldrig trivts där. Vem gör det när det går dåligt?
Aktien kostade då åtta kronor och för att finansiera nytt tonnage sålde man dykerisidan.
För det räcker inte att vända ett företag. Man måste bli bäst också!
I dag tar man till och med marknadsandelar från lågprisflyget. Och Stena Dee, som höll på att sänka företaget för tjugo år sedan, sålde man i fjol för två miljarder.
– Så det blev en lönsam investering till slut!
Vad kommer då att hända i framtiden?
– Nu gäller det att våra kunder ska bli ännu nöjdare med oss. Mer än 90 procent är redan nöjda. Men bara 50 procent är fantastiskt nöjda och det ska vi jobba på!


Annonsörer
Click!Click!Click!Click!Click!